مقالات پاچیله

5 مورد از رایج‌ترین دمپایی های سنتی ژاپن

دمپایی های سنتی ژاپن

ژاپنی‌ها در کنار علاقه‌ای که به تکنولوژی و جهان مدرن دارند، بسیار به سنت‌های دیرینه‌شان پایبند هستند. مثلاً در بسیاری از مناطق ژاپن، لباس‌ها شکل سنتی خود را حفظ کرده‌اند و یا دمپایی های سنتی ژاپن در طرح‌های قدیمی خود باقی مانده‌اند.

شکل کفش‌ها و دمپایی های سنتی ژاپن بسیار جذاب و از رمز و رازهای جالبی برخوردار است. حال با ما باشید تا سری به دنیای انواع پاپوش سنتی ژاپن بزنیم و آن‌ها را از نظر بگذرانیم.

رایج ترین دمپایی سنتی ژاپن

 

بیشتر بخوانید: عجیب ترین دمپایی جهان کدام است؟

 

رایج‌ترین دمپایی‌های ژاپنی

شاید عجیب به ‌نظر برسد اما کفش و دمپایی ژاپنی تنها در تاریخ این کشور اهمیت ندارند، بلکه در تاریخ جهان تاثیرگذار هستند.

بسیاری از کفش‌هایی که امروزه ما می‌پوشیم، ریشه در دمپایی های سنتی ژاپن دارند. تا قبل از قرن بیستم میلادی، پاپوش‌های سنتی تنها کفش‌های رایج در ژاپن به شمار می‌رفته‌اند.

امروزه نیز این مدل کفش‌ها همچنان رایج هستند و با لباس‌های سنتی، از یوکاتای ساده گرفته تا کیمونوهای مجلل پوشیده می‌شوند. در این میان، می‌خواهیم رایج‌ترین کفش‌های ژاپنی را معرفی کنیم:

 

۱. گتا (geta)

گتا قدیمی‌ترین و مشهورترین پاپوش سنتی ژاپن به شمار می‌رود. طراحی این مدل کفش بسیار عجیب و در عین حال، جالب توجه است.

ژاپنی‌ها گتا را اغلب برای کشتزارهای برنج، مزارع، باتلاق‌ها و عبور از رودخانه‌ها می‌پوشیدند.

همچنین این کفش بهترین راهکار برای راه رفتن در برف زمستان و همچنین گرمای تابستان است؛ به همین دلیل اغلب آن را با کیمونوها و یوکاتا ست می‌‌کرده‌اند.

دندانه‌های زیرین گتا به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که مرتفع باشد و از کثیف شدن یا صدمه رسیدن به پاها جلوگیری کند.

این دندانه‌ها در نگاه ابتدایی سخت و غیرقابل استفاده هستند اما پس از مدتی پوشیدن، به‌راحتی می‌‌توان با آن کار کرد. گتا اغلب با یک یا دو دندانه ساخته می‌شود و جنس چوب آن، سخت و از چوب درخت بید است.

دمپایی های سنتی ژاپن در زمان قدیم

۲. زوری (zori)

زوری یک نوع کفش ژاپنی است که شهرتی فراتر از این کشور دارد. در منطقه‌ای از برزیل، این کفش‌ها به صندل‌های هاوایی شناخته می‌شوند.

زوری‌ها را به‌گونه‌ای می‌سازند که هوا کاملاً در میان انگشتان پا جریان داشته باشد؛ به‌خصوص آنکه ژاپن از آب‌و‌هوای مرطوبی برخوردار است و این رطوبت به تعریق زیاد پا می‌انجامد.

در نتیجه، این مدل صندل‌ها بیشتر برای فصل بهار و تابستان مناسب هستند.

زوری به‌عنوان یک پاپوش سنتی ژاپن اغلب از نی برنج و چوب سخت تولید می‌شود اما در مدل‌های بروزتر از چوب لاک، چرم و حتی متریال‌های مصنوعی نیز بهره می‌گیرند.

در هر صورت، زوری به‌دلیل راحتی بیش از حدی که دارد، از محبوب‌ترین دمپایی های سنتی ژاپن محسوب می‌شود. ژاپنی‌ها هنگام پوشیدن زوری، از یک نوع جوراب به‌نام تابی استفاده می‌کنند.

پاپوش سنتی کشور ژاپن

 

۳. تابی ساک (tabi sock)

تابی یک مدل پاپوش سنتی ژاپنی است که بیش از آنکه صندل یا کفش به حساب بیاید، نوعی جوراب به شمار می‌رود.

قدمت استفاده از تابی به اوایل قرن پانزدهم میلادی می‌رسد و شکل طراحی آن همانند انگشتان پا است. به همین علت، آن را جوراب پنجه‌دار نیز می‌نامند.

جوراب‌های تابی اکثراً از چندین لایه چرم ساخته می‌شوند؛ به همین دلیل مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهند. همچنین اغلب رنگ سفیدی دارند و با انواع زوری و گتا پوشیده می‌شوند.

 

۴. اوکوبو (okobo)

اوکوبوها نوعی کفش محکم با کفه‌ای بسیار مرتفع هستند که اغلب ژاپنی‌ها آن را در جشنواره شیچیگوسان به پا می‌کنند. این مدل کفش‌ها پایه بلندی دارند که اندازه آن به بیش از ۱۵ سانتی‌متر می‌رسد.

بسته به مناطقی که اوکوبو در آن‌ها ساخته می‌شود، این مدل دمپایی های سنتی ژاپن را با نام‌های پوکوری، کوپوری و پوکوریکو نیز می‌شناسند.

اوکوبو را اغلب از چوبی سخت که از درختان پالونیا به دست می‌آید، می‌سازند.

در طراحی این‌گونه دمپایی‌ها از یک سوراخ کوچک در کفه استفاده می‌کنند و در داخل این سوراخ، زنگ کوچکی را کار می‌گذارند. علت این کار، اطلاع از حضور افراد با به صدا درآمدن زنگ است.

 

پاپوش و دمپایی سنتی ژاپن

 

۵. سوریپا (surippa)

یکی از جذاب‌ترین کفش‌های ژاپنی، بی‌شک سوریپا است. برخلاف تمام دمپایی های سنتی ژاپن که تاکنون نام بردیم، سوریپا یک مدل شکیل و با طرح‌های جالب توجه است.

کلنه سوریپا ریشه‌ای ژاپنی و در معنای لغزش دارد و این اطلاق به آن دلیل است که پا با یک لغزش ساده در آن جای می‌گیرد.

ایده ساخت این کفش‌ها از آنجایی بوده که برخی از افراد حوصله کافی برای درآوردن کفش‌هایشان هنگام ورود به خانه را ندارند و سوریپاها یک راهکار ساده برای حل این مشکل بوده است.

سوریپاها هیچ‌گونه بند یا آویزی برای محکم شدن ندارند و در رنگ‌های متنوعی نیز تولید خواهند شد. قسمت پشتی این کفش‌ها با الهام از لباس‌های ژاپنی طراحی می‌شود و قسمت جلویی، به منظور راحتی هرچه بیشتر انگشتان.

پاپوش های سنتی ژاپن

 

سخن پایانی

آنچه که ما گفتیم، لیستی از دمپایی های سنتی ژاپن بود که از ایام قدیم تاکنون موردتوجه آن‌ها بوده است. طراحی این مدل کفش‌ها اغلب به‌گونه‌ای بوده که پاها را از کثیف شدن، سرما و تعریق حفظ کند و رفت‌و‌آمد را برای افراد سهولت ببخشد.

با توجه به مواردی که معرفی کردیم، به‌نظر شما کدام مورد از همه راحت‌تر و کاربردی‌تر بوده است؟

 

بیشتر بخوانید: داستان عجیب اختراع کفش و دمپایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *